Voorbeelden workshops
Workshop ‘Bloemetjes, bijtjes en andere bestuivers’ (2018)
- Opdrachtgever: Stichting Vrijwilligers Speelboerderij Elsenhove
- Aanleiding : Open dag Speelboerderij
- Doelgroep : bezoekende kinderen (4-12) en hun ouders
- Doel : kinderen bewust maken van grote diversiteit aan bestuivers (naast bijen)
- Vorm : veldwerk waarbij kinderen met loeppotjes op zoek gaan naar allerlei verschillende
insecten die ze op bloemen aantreffen.
Workshop onderzoeken en ontwerpen (2018)
- Opdrachtgever: Vogelbescherming Nederland
- Aanleiding: vrijwilligersoverleg Beleef de Lente
- Doelgroep: vrijwilligers Vogelbescherming
- Doel: vrijwilligers laten kennismaken met de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren ter inspiratie voor hun educatieve activiteiten.
- Vorm: interactieve lezing afgewisseld met activiteiten voor de deelnemers.
Demonstratie anatomie van de muskusrat (2017)
- Opdrachtgever: NIBI (Nederlands Instituut voor de Biologie)
- Aanleiding: Mini-wetenschapsfestival Bio Science park Leiden
- Doelgroep: bezoekende kinderen en hun ouders (8+)
- Doel: wetenschap populariseren voor kinderen
- Vorm: interactief demopracticum waarbij ik al snijdend vragen stelde aan het publiek over alles wat we zagen.
Workshop snijpracticum zeedieren: ‘Help, er zit een beest in mijn schelp’ (2017)
- Opdrachtgever: NIBI (Nederlands Instituut voor de Biologie)
- Aanleiding: NWT-conferentie 2017
- Doelgroep: leerkrachten basisonderwijs, educatief medewerkers
- Doel: leerkrachten kennis laten maken met vergelijkende anatomie (mens, kip) als W&T-activiteit in de klas.
- Vorm: practicum waarbij mossels, inktvissen en vissenkoppen worden onderzocht, ontleed en vergeleken met de anatomie van de mens (organen en skelet).
Workshop snijpracticum kip: ‘Anatomie op je bord’ (2017)
- Opdrachtgever: NIBI (Nederlands Instituut voor de Biologie)
- Aanleiding: VMBO-conferentie 2017
- Doelgroep: leraren onderbouw voortgezet onderwijs, TOA’s, educatief medewerkers
- Doel: leraren kennis laten maken met vergelijkende anatomie (mens, kip) als practicum-activiteit in de klas.
- Vorm: practicum waarbij kippenpoten en kipvleugels worden ontleed en vergeleken met het menselijk skelet.
Workshop snijpracticum kip: ‘Verhip, waar zitten de knieën van een kip?’ (2016)
- Opdrachtgever: NIBI (Nederlands Instituut voor de Biologie)
- Aanleiding: NWT-conferentie 2016
- Doelgroep: leerkrachten basisonderwijs, educatief medewerkers
- Doel: leerkrachten kennis laten maken met vergelijkende anatomie (mens, kip) als W&T-activiteit in de klas.
- Vorm: practicum waarbij kippenpoten en kipvleugels worden ontleed en vergeleken met het menselijk skelet.