Voorbeelden workshops

Workshop ‘Bloemetjes, bijtjes en andere bestuivers’ (2018)

 

  • Opdrachtgever: Stichting Vrijwilligers Speelboerderij Elsenhove
  • Aanleiding : Open dag Speelboerderij
  • Doelgroep : bezoekende kinderen (4-12) en hun ouders
  • Doel : kinderen bewust maken van grote diversiteit aan bestuivers (naast bijen)
  • Vorm : veldwerk waarbij kinderen met loeppotjes op zoek gaan naar allerlei verschillende
    insecten die ze op bloemen aantreffen.

Workshop onderzoeken en ontwerpen (2018)

 

  • Opdrachtgever: Vogelbescherming Nederland
  • Aanleiding: vrijwilligersoverleg Beleef de Lente
  • Doelgroep: vrijwilligers Vogelbescherming
  • Doel: vrijwilligers laten kennismaken met de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren ter inspiratie voor hun educatieve activiteiten.
  • Vorm: interactieve lezing afgewisseld met activiteiten voor de deelnemers.

Demonstratie anatomie van de muskusrat (2017)

 

  • Opdrachtgever: NIBI (Nederlands Instituut voor de Biologie)
  • Aanleiding: Mini-wetenschapsfestival Bio Science park Leiden
  • Doelgroep: bezoekende kinderen en hun ouders (8+)
  • Doel: wetenschap populariseren voor kinderen
  • Vorm: interactief demopracticum waarbij ik al snijdend vragen stelde aan het publiek over alles wat we zagen.

    Workshop snijpracticum zeedieren: ‘Help, er zit een beest in mijn schelp’ (2017)

     

    • Opdrachtgever: NIBI (Nederlands Instituut voor de Biologie)
    • Aanleiding: NWT-conferentie 2017
    • Doelgroep: leerkrachten basisonderwijs, educatief medewerkers
    • Doel: leerkrachten kennis laten maken met vergelijkende anatomie (mens, kip) als W&T-activiteit in de klas.
    • Vorm: practicum waarbij mossels, inktvissen en vissenkoppen worden onderzocht, ontleed en vergeleken met de anatomie van de mens (organen en skelet).

    Workshop snijpracticum kip: ‘Anatomie op je bord’ (2017)

     

    • Opdrachtgever: NIBI (Nederlands Instituut voor de Biologie)
    • Aanleiding: VMBO-conferentie 2017
    • Doelgroep: leraren onderbouw voortgezet onderwijs, TOA’s, educatief medewerkers
    • Doel: leraren kennis laten maken met vergelijkende anatomie (mens, kip) als practicum-activiteit in de klas.
    • Vorm: practicum waarbij kippenpoten en kipvleugels worden ontleed en vergeleken met het menselijk skelet.

    Workshop snijpracticum kip: ‘Verhip, waar zitten de knieën van een kip?’ (2016)

     

    • Opdrachtgever: NIBI (Nederlands Instituut voor de Biologie)
    • Aanleiding: NWT-conferentie 2016
    • Doelgroep: leerkrachten basisonderwijs, educatief medewerkers
    • Doel: leerkrachten kennis laten maken met vergelijkende anatomie (mens, kip) als W&T-activiteit in de klas.
    • Vorm: practicum waarbij kippenpoten en kipvleugels worden ontleed en vergeleken met het menselijk skelet.
    error: Deze foto is beschermd !!